Naam instelling

Fonds voor Arbeidsongevallen

Naam

DWH_FAT_B2

Geldigheidsperiode

01/01/1999 - 31/12/2004

Coverage/scope

Elke privé-werkgever dient een verzekering tegen arbeidsongevallen af te sluiten bij een erkende verzekeringsmaatschappij of bij een erkende gemeenschappelijke verzekeringskas. Het Fonds voor de Arbeidsongevallen (FAO) heeft als opdracht de uitoefening van de controle op deze verzekeraars. In sommige gevallen (voor zeelieden en werknemers voor wie geen verzekering werd afgesloten) kan het Fonds echter rechtstreeks tussenkomen. Voorts neemt het FAO ook bepaalde bijkomende uitkeringen ten laste.

Alle werknemers, ook het huispersoneel, zijn gedekt tegen arbeidsongevallen en ongevallen op de weg van en naar het werk (arbeiders en bedienden, dienstboden, huisarbeiders, sportbeoefenaars met een arbeidsovereenkomst, leerjongens met leerovereenkomst, schouwspelartiesten, uitzendkrachten, onthaalouders).

Zelfstandigen vallen niet onder deze reglementering. Voor personeel van de openbare diensten (vastbenoemden, stagiairs, tijdelijken, hulppersoneel of personeel onder arbeidsovereenkomst) bestaat er echter een specifieke regeling, net als voor militairen, statutair personeel van de NMBS en werklozen tewerkgesteld door de PWA (plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen). In tegenstelling tot het statutair personeel, zijn de contractuele personeelsleden van de autonome overheidsbedrijven sinds 2003 onderworpen aan de wet van 10 april 1971 op arbeidsongevallen in de privésector.

Elk arbeidsongeval moet binnen acht kalenderdagen worden aangegeven door de werkgever. De werknemer of een van zijn gezinsleden kunnen het ongeval ook aangeven. De aangifte moet gebeuren met een speciaal formulier waaraan een medisch getuigschrift wordt toegevoegd en moet worden verstuurd naar de verzekeraar.

De door het FAO geleverde bestanden bevatten gegevens over de arbeidsongevallen, afkomstig van de verzekeraars. Deze gegevens betreffen uitsluitend de werknemers uit de privésector.

De informatie heeft betrekking op een aantal aspecten van de arbeidsongevallen, zoals het statuut, het beroep en de anciënniteit van de persoon op het moment van het arbeidsongeval, een reeks gegevens over de werkgever (activiteitssector, grootte, ...), over het ongeval zelf: het getroffen lichaamsdeel, de omstandigheden van het ongeval en het soort ongeval, over de gevolgen van het ongeval: de graad van ongeschiktheid, de toegekende uitkeringen, ... De gegevens die momenteel beschikbaar zijn, hebben betrekking op de periode van tijdelijke ongeschiktheid, d.w.z. de periode voorafgaand aan de regeling van het ongeval door de bekrachtiging van de overeenkomst of het vonnis.

Het bestand DWH_FAT_B2 bevat informatie over de betalingen aan het slachtoffer van het ongeval of aan diens rechthebbenden en over de graad en de duur van de ongeschiktheid.

Periodiciteit

De informatie wordt geregistreerd naarmate de aangiften ingediend worden. Het FAO levert jaarlijks een bestand.

Observatie eenheid

De basiseenheid is het dossier met betrekking tot de aangifte van een arbeidsongeval.

Structuur

De informatie wordt toegewezen aan het referentiekwartaal op basis van de datum van het ongeval. Op de dag van het ongeval heeft het slachtoffer, in voorkomend geval, recht op een uitkering voor inkomensverlies. De periode van tijdelijke arbeidsongeschiktheid - zo die er is - begint immers pas te lopen vanaf de volgende dag. Ook als er geen tijdelijke arbeidsongeschiktheid is, blijft de aangifte van een arbeidsongeval aan de verzekeraar verplicht om de werknemer te beschermen tegen eventuele latere complicaties.

Bijzonderheden/opmerkingen

Eenzelfde persoon kan meer dan één ongevallendossier hebben.

De gegevens hebben geen betrekking op de blijvende ongeschiktheid die definitief vastgesteld is.

Links

http://socialsecurity.fgov.be/faofat/